The reef hotel, Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marielle Mark - WaarBenJij.nu The reef hotel, Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marielle Mark - WaarBenJij.nu

The reef hotel, Johannesburg

Door: Mariëlle Heesakkers

Blijf op de hoogte en volg Marielle

24 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Op zondag 21 augustus vertrekken we naar onze laatste bestemming. Dit zou nog een lange reis worden want het is z'n 400 km. Na een klein stukje rijden komen we op de snelweg, hier ligt een nieuw record van deze vakantie! We moeten namelijk 270 km rechtdoor rijden op dezelfde weg. Dat is echt ver en lang rechtdoor. Dit ging allemaal prima, ik ben niet verdwaald.

Als we nog ongeveer een uurtje moeten doen we even een koffiepauze en ook dat laatste stukje wil ik nog wel rijden. Dan heb ik tenminste ook een stukje door de grote stad gereden. Ook dit laatste stuk viel reuze mee, het hotel ligt niet ver van de grote weg en het was niet al te druk.

Omdat we op tijd aankomen hebben we ' 's middags nog wat tijd over. Ik had nog een paar souvenirs te halen dus we rijden daarvoor naar de Rosebank mall. Helemaal geslaagd voor de andere souvenirs.

Rond 5 zijn we weer in het hotel waar we naar het dakterras gaan. Tussen 5 en 6 is het happy hour dus we drinken gezellig een paar biertjes en kijken naar de zonsondergang. We hebben een mooi (luxe business) hotel met een kamer op de hoogste verdieping (15e verdieping)!

Voor het avondeten vandaag willen we het hotel niet meer uit. Genoeg auto gereden voor vandaag dus we eten heerlijke garnalen in het hotel met een toetje na. We hadden een hele vriendelijke ober en het was goed eten.

We drinken nog een drankje op het dakterras en uiteindelijk weer naar bed.

De volgende dag, maandag 22 augustus is onze laatste volle dag. We willen graag het voetbal stadion, het apartheid museum en Soweto zien en daarom boeken we een tour. Dan hoeven we zelf niet te rijden door de stad en Soweto wordt afgeraden zelf te doen.

Leuk weetje voor erbij, Mark en ik hebben vandaag precies 9 maanden. 's Avonds dan maar lekker uiteten (dat hebben we nog niet gedaan deze vakantie, *kuch kuch)
De tour gaat als eerste naar het voetbal stadion, we hadden gehoopt hier ook naar binnen te kunnen maar helaas omdat er niet genoeg mensen binnen willen is het tegenwoordig gesloten. Alleen met wedstrijden kan je er in maar de dagen dat wij in Johannesburg zijn, zijn er helaas geen wedstrijd. Dikke pech dus maar helaas.

We vervolgen onze tour naar Soweto (sloppenwijk van Johannesburg). Heel veel foto's hebben we hier niet want we zitten veel in het busje. Het stadsdeel bestaat uit 3 gedeeltes: the good, the bad and the ugly. Het goede deel ziet er vrij luxe uit (waar huizen staan die voornamelijk door de overheid zijn neergezet). De andere delen een stuk minder. We lopen door de straat waar twee Nobelprijs winnaren hebben gewoond en waar ook een hoop monumenten staan over the 'uprising from the students' heeft plaatsgevonden. Super interessant maar moeilijk voor te stellen hoe het vroeger/ toen was (wat eigenlijk nog helemaal niet lang geleden is)
Als laatste gaan we naar het apartheid museum waar alles wat meer vorm krijgt voor ons. We krijgen hier ruim 3 uur tijd wat veel lijkt maar zo voorbij was.
We lunchen wat in het museum, praten al wat na over de vakantie en onze ervaringen en gaan dan het museum in.

Het begint al met de kolonisatie van Zuid-Afrika en een filmpje daarover wat wel binnenkomt. Het laat zien hoe geweldadige dat geweest is en de omgang met de bevolking was echt verschrikkelijk. Vervolgens een expositie over Mandela, de begin van de apartheid en uiteindelijk de opstanden en het geweld. Het is nog zo kort geleden en de haat tegen de blanken in Soweto is zo beter voor te stellen. Er was een kamer met ruim honderd stroppen die stonden voor iedere politieke gevangenen die is opgehangen.

Al met al heeft de tour wel indruk gemaakt. We hebben ons ook afgevraagd wat onze ouders hiervan hebben meegekregen in Europa.. Wij waren in die tijd net geboren.
Super interessante dag en goed dat er dit nog gedaan hebben want het is een belangrijk stuk geschiedenis.

Er is een autobiografie van Mandela, the long walk of freedom die ik graag zou willen lezen. Mocht iemand die toevallig al thuis hebben en ik die mag lenen dan hoor ik het graag.

Terug in het hotel pakken we de auto om weer richting de Rosebank mall te rijden. Hier is het veilig savonds over straat en kunnen we lekker een hapje eten. We delen samen een visplaat met garnalen, mosselen, inktvis en Hake vis en achteraf nog lekker een toetje. Ook hier weer heerlijk gegeten!

Nog even chillen in het hotel, spullen pakken en napraten en nagenieten van een hele toffe vakantie en een ervaring om weer niet meer te vergeten.

Heel veel leuke mensen ontmoet, veel indrukken, veel reizen en heel veel meegemaakt. Als we thuis zijn moeten we allerlei mensen nog foto's mailen en een album maken dus nog genoeg te doen.

Vandaag 23 augustus checken we op tijd uit want onze auto moet om 11 uur op het vliegveld ingeleverd zijn. De bagage kunnen we hier niet achterlaten en ook niet meenemen dus dan toch maar wachten..wachten en wachten.. Tijd genoeg voor deze laatste blog dus. We hebben ons tot nu toe vermaakt met koffie drinken, spelletjes en rondkijken en als het goed is kunnen we nu bijna inchecken.

See you back in the Netherlands

Xx
Marielle en Mark

Laatste update. We zijn succesvol door de douane gekomen en zitten nu te wachten voor de gate. Onze laatste vlucht hadden we al ingecheckt (want die Iberia vlucht) mocht je wel stoelen kiezen. De andere niet zodat we bij inchecken konden vragen voor andere plekken in het vliegtuig!! We zitten namelijk helemaal achteraan lekker bij de wc waar iedereen een grote boodschap doet! En ik vind vanwege mijn reisziekte een plek midden in het vliegtuig prettiger.. Maar helaas dat konden ze niet veranderen behalve als er iets van 600 rand ofwel 66 euro betalen. Ook bleken we al ingecheckt heel vreemd allemaal.. Balen dus en geen enkele medewerking. volgende keer toch een andere maatschappij!!! Hopen dat we wel meekunnen in het vliegtuig en onze koffers op de juiste bestemming (Brussel) aankomen.

Zojuist naar een beroerde vlucht zijn ee veilig in Madrid aangekomen Nu nog 2 uurtjes wachten en dan zijn we rond half 12 wel weer in Brussel.

• 24 Augustus 2016 - 09:43

Franny:

Lieve Marielle en Mark,
    We moeten nog even wat verslagen van jullie lezen, omdat we op de camping helaas geen internet hadden. Dit verslag doet ons wee een heleboel mee beleven in de tijd dat wij naar Zuid-Afrika gingen. We hebben destijds ook een bezoek aan Robbeneiland gebracht en daarmee de cel van Nelson Mandela. Erg indrukwekkend allemaal. We hebben hier het boek van Nelson Mandela liggen, dat mag je natuurlijk lenen!
    Hopelijk valt het laatste stukje vliegen mee en misschien zien we jullie a.s. zondag, dan willen we alle verhalen horen.
    Liefs van ons vijfjes.

• 25 Augustus 2016 - 21:23

Marjolein:

Hallo Marielle en Mark

Succes met de laatste loodjes als jullie nog onderweg zijn!

Tot snel!

Liefs

Marjolein

• 01 September 2016 - 09:14

Ivo Damen:

Lieve Mark ,

Indrukwekkende reis.
    Nog veel plezier gewenst.

Groetjes,
    Je collega Ivo