Bays of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Marielle Mark - WaarBenJij.nu Bays of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Marielle Mark - WaarBenJij.nu

Bays of Islands

Door: Marielle Heesakkers

Blijf op de hoogte en volg Marielle

22 December 2019 | Nieuw Zeeland, Paihia

Donderdag avond om 22.00u zijn we in het vliegtuig gestapt. Op 11.00 lokale tijd in Nieuw Zeeland kwamen we dan eindelijk in Auckland aan. Vooral de laatste vlucht was pittig maar goed we zijn geland. Nu even de backpacks halen en door de douane en onze reis kan beginnen.

Mark zn backpack was er zoals altijd al snel. Deze keer hebben we ook dubbel gepakt want je weet maar nooit. Maar uiteindelijk na lang wachten kwam ook mijn backpack op de band voorbij. Gelukkig, scheelt toch weer een hoop regelwerk. Ook het even door de douane viel nog niet mee. Er staat een behoorlijke boete op het niet aangeven van eten maar ook van wandelschonen. Vooraan in de rij komen we er achter dat we het formulier om aan te geven niet hebben gekregen in het vliegveld. Op zoek naar het formuliertje en tegen de tijd dat we daar klaar mee waren was er in ieder geval geen rij meer. We hadden snoepjes bij en wandelschoenen die gecontroleerd moesten worden. Alle bagage (of je nu wel of niet iets aangeeft gaat ook door een xray scan en er lopen honden ter controle op het vliegveld)

Onze wandelschoenen waren niet goed dus die werden door de douane schoongemaakt (nu zat er echt geen zand mee onder, handig dus,zou je eens vol met honden poep mee moeten nemen ;)
En daarna mochten we door en waren we eindelijk het land binnen. Nu maar eens op zoek naar onze auto.

Alle verhuurbedrijven stonden met een kraampje op het airport behalve de onze die blijkt ergens achteraf te zijn en we moeten het busje zoeken dat ons daarheen brengt. Binnen enkele minuten kwam deze aanrijden en dit verliep erg soepel. Geen vragen over extra verzekeringen of dat we niet goed gedekt zijn. Dat is ook niet zo gek als ze de auto zien. Het is een oude toyota waarvan 1 velg met en ti-rap aan elkaar zit, meerdere krassen en deukjes en de voorbumper moet je na iedere rit even in elkaar duwen. En ook zit het stuur nog eens aan de verkeerde kant. Kortom links rijden, het is een automaat dus met alle heuvels is dat wel fijn. Al met al dus een prima autotje voor de komende 4 weken.

Na al ruim 24 uur onderweg te zijn vervolgen we onze weg naar ons eerste verblijf in Paihia (Bays of Island) dit is nog 3,5 uurtjes rijden. Ik begin het eerste stuk tot we nog ongeveer 2,5 uur moeten. Snel even een koffie en een broodje buiten in de zon en weer verder. Mark maakt de rit verder af en ik ben al vrij snel in slaap gevallen, saai voor Mark.

Rond 17.30u (zaterdag 21 dec) komen we aan bij onze B&B. Heel vriendelijke mensen met veel tips en info maar wat we vooral willen is even douche en opfrissen. Als we dat gedaan hebben voelen we ons weer een stuk beter. We kijken nog even in de tuin en besluiten eerst even het dorp in te gaan voor het avondeten. Shirtje was net te koud maar met een sjaal erover was het goed te doen. Fijn die zon en dat het nog langer licht is. Ik kan ieder jaar wel weg met de kerst, hier is prima aan te wennen.

's Avonds terug in de B&B lopen we nog even door de tuin maar het is aardig afgekoeld. Even een planning voor de volgende dag maken en dan naar bed. We zijn behoorlijk moe.

Mark heeft de nacht goed door kunnen slapen. Ik had helaas wel wat last van de jetlag en was al heel vroeg wakker. Over een paar daagjes is dat wel weer gewend.

Vandaag besluiten we een mooie wandeling te gaan maken naar de waterval. Wij dachten dat dit een wandeling was van 3,5 km heen en 3,5 terug waar je volgens onze gastvrouw 3 uur over zou doen. Dit hadden we misschien verkeer begrepen want toen we het bordje 3 km tegen kwamen en er na een tijd lopen ook een bordje 4 km kwam kon het toch ook wel 5km zijn en terug dus ook 5km. Bij elkaar dus 10 km bergje op en bergje af. Een eerste training voor de 4daagse al waren we niet van plan om deze dit jaar te gaan lopen. Het was een mooie wandeling met stukken bos, dan weer wat moeras gebied en langsaf loopt een rivier. De waterval zelf was leuk om te zien maar niet mega bijzonder. We vonden de wandeling ernaartoe leukers. Grappig is dat als je weet dat Lord of the Rings is opgenomen in Nieuw Zeeland en je de verschillende bossen ziet, je ook echt voor kan stellen dat het hier wel opgenomen kan zijn. De natuur is echt prachtig.

Als we terug zijn van de wandeling halen we in de lokale supermarkt water en fruit en in de middag nemen we de ferry naar Russell. Hier wandelen we een rondje maar er staat een behoorlijke wind langs de zee. Onze gastheer en vrouw vertelde ons dat je hier ook kon zwemmen maar dat vonden we toch te koud.
In dit dorpje was er ook net een Santa Claus optocht aan de gang. Die kerstman hier moet het toch wel erg warm hebben in dat pak! Allerlei auto's kwamen voorbij versierd, kinderen op de wagen het was een beetje een simpele carnavalsoptocht maar van echt voor kinderen en dan midden in de zomer met alleen maar kersmuziek.

Als we op het terrasje even een drankje pakken en luisteren naar de muziek moeten we allebei wel lachen. Verschillende keren hebben we W.A.M met Last Christmas al gehoord maar ook the weather outside is frightful but the fire is so dilightful, let it snow let it snow let it snow.. En dat dan met 25 graden buiten. Sneeuw krijg je hier nu echt niet hoor. Dit kunnen wij ons met kerst niet voorstellen, en nogmaals hier kunnen we best aan wennen.

We vervolgen onze dat naar the Flagstaff hill waar we een mooi overzicht hebben over het eiland. Mooi om te zien en ook hier erg veel wind. Via Long Beach gaan we uiteindelijk terug naar de B&B. Bij Long Beach stoppen we de auto voor een korte strandwandeling. Er staat hier minder wind en het is een zandstrand wat het wel fijn wandelen maakt. Eventjes zitten mensen kijken en we wandelen weer terug. Eenmaal terug bij de auto krijgen schrikken we behoorlijk... Ik had de sleutel in mijn broekzak gedaan maar daar was hij nu niet meer. Even denkt Mark dat ik een grapje maak maar helaas. Weer terug naar de plek waar we hebben gezeten en gelukkig waren de mensen die ons erkenningspunt waren er nog en weten we waar het ongeveer was. Daar zoeken in het zand in de omgeving maar nergens de autosleutel. We krijgen het ondertussen echt spaans benauwd want wat nu. Mark loopt nog even richting de zee waar ik wegsprong voor een gold omdat deze mij anders behoorlijk nat maakte en ineens roept Mark: Ik heb de sleutel!! Wel helemaal nat maar gelukkig kan hij ook met de sleutel zelf opgemaakt worden. Heel erg opgelucht lopen we terug naar de auto. Wat ik hiervan heb geleerd is de sleutel ook netjes in de camera tas te doen ipv mijn broekzak.

Het was een dagje wel. Veel gezien deze eerste dag. Na het avondeten nog even een spelletje in de kamer en ik wil deze blog nog even maken. Dan is het alweer 23.00 uur en tijd om te gaan slapen. Morgen weer een nieuwe dag. Waarschijnlijk pakken we de auto en gaan we naar het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland rijden. Schijnt een mooi stuk te zijn. Er waren ook boottochten om dolfijnenen te gaan zien maar die waren alle op de open zee en ook om naar de andere eilanden te gaan. Helaas durf ik dat met de zeeziekte niet aan. Ach nog meer dan genoeg andere mooie dingen te zien en te doen.

Dat was hem weer. Goede morgen voor jullie allemaal, wij gaan lekker naar bed.

Xx Marielle en Mark