Last but not least Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Marielle Mark - WaarBenJij.nu Last but not least Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Marielle Mark - WaarBenJij.nu

Last but not least Rio de Janeiro

Door: Marielle Heesakkers

Blijf op de hoogte en volg Marielle

04 Augustus 2018 | Brazilië, Rio de Janeiro

Op 31 juli in de avond komen we aan in Rio de Janeiro. Met de baggage is het deze keer gelukkig goed gegaan en geen bijzonderheden verder onderweg naar het hotel.

Ook dit is weer een prima hotel al schrikken we wel van de weersvoorspelling de komende dagen.
Koud is het er gelukkig niet maar de voorspelling voor de dagen dat wij er zijn is Regen, Regen en nog eens REGEN! Hopelijk valt het mee, de jongen achter de receptie geeft aan dat ze net hele mooie dagen gehad hebben maar dat de voorspellingen nu niet goed zijn. Echter is het Rio en kan het weer zo weer veranderen.

De buurt waar we zitten is opzich geen verkeerde buurt maar ook hier en in de rest van de stad geld vooral 's avonds goed opletten, geen opvallende sieraden en vooral in de drukke stukken blijven. De avond dat we aankomen eten we gemakkelijk bij het hotel wat een heel goed restaurant heeft. Ook is het al laat en doen we niet veel meer. Wel hebben we alvast voetbalkaartjes besteld voor onze laatste avond, we gaan met een groepje een gids en een taxibusje naar het WK stadion (Maracana) donderdag avond.

De eerste dag in Rio hebben we gepland om wat rond te gaan kijken, het Jezusbeeld en de Sugarloaf berg te gaan bezoeken en als het kan iets van een hop on hop off bus te doen als tour door de stad. Nou dat plan ging vandaag dus niet op.

In de ochtend is het beeld nog wel te zien vanuit onze kamer. De temperatuur etc is helemaal prima en we hebben zin om Rio te gaan bezoeken. Met google maps en de Lonelyplanet lopen we volgens het kaartje naar het centrum (gedeelte van de stad) Waar we ons een beetje in vergissen is de afstanden in de stad want wat is alles ver weg en veel lopen.. en... waar zijn we eigenlijk. We hadden al wel verwacht een een of andere tourbus tegen te komen en iets van een tour te kunnen starten maar dat ging dus niet op.. Wat nu dan maar, in de Lonlyplanet staat iets over Rio by Bike een tour die je kan boeken op de Copacabana.

We zoeken een Metro op (goed op de tas letten) en gaan die kant op. Ondertussen zien we de Sugarloaf berg al als we richting de Rio by Bike lopen. De oprichters van dit bedrijfje zijn (natuurlijk) Nederlanders en als we het uiteindelijk gevonden hebben zit er inderdaad een Nederlandse man. Dat is wel handig. Er start morgen ochtend een fietstour van 4 uur door de stad. Als tip krijgen we dat we de Sugarloaf berg (de 1e berg) zelf kunnen beklimmen via de trappen en dat je dan alleen een kaartje voor de tweede nodig hebt en daarnaast voor het Jezusbeeld (wat we zo eerst willen gaan doen) rijden er busjes die je op en neer brengen. Goede tips! En daarnaast nog een paar tips voor goede lunchplekken.

Ondertussen is het dus al lunchtime en maken we gebruik van de tips. Aan de zee kunnen we lekker ons broodje eten als we daarna onze weg vervolgen naar het beeld. Als we hier bij die op en neer taxi's zijn aangekomen willen we een kaartje kopen maar wijst de man ons eerst op de live camera boven op de berg.. Daar zie je dus helemaal niks het hele beeld is wit vanwege de mist.. Dan doen we dat morgen maar.. Dan maar naar die berg.. We zoeken de trap naar boven en als we op ong 250m hoogte boven aankomen op de eerste berg, kijken we naar de tweede berg.. Ook hier is het zich 0,0 niks nada.. Daar gaan we dus ook geen kaartje voor kopen vandaag. Dat betekent dus ook dat we de berg weer naar beneden moeten lopen. Gelukkig is dat altijd minder zwaar dan naar boven.

In de avond is het pas begonnen met regenen. In onze zoektocht naar een restaurantje zijn we 2x gestrand omdat we anders echt zeiknat waren.

De tweede dag in Rio moeten we al vroeg op. Onze fietstour van 4 uur start om 09.00u en we verwachten toch wel een uurtje onderweg te zijn naar het startpunt (lopend en met de metro). Ook voor vandaag wordt er heel slecht weer aangegeven maar ook nu is het gelukkig droog en is de tempertuur hartstikke goed.

Bij de fietsen aangekomen krijgen we te horen dat wij de enige twee zijn en we dus een prive tour krijgen en ook nog door een Nederlandse jongen. Lekker makkelijk dus. Tijdens de tour zien we veel van de stad en krijgen we een hoop informatie. We stoppen natuurlijk een paar keer voor foto's en om een coconut te drinken. Die hadden we de dag er voor ook al op maar ik vind ze (gekoeld) erg lekker. Tijdens de tour zien we in het begin het Jezusbeeld wel maar aan het einde al niet meer. Dit hoeven we vandaag dus ook niet meer te doen en hetzelfde geld voor de Sugarloaf berg.

Rond de middag wordt het weer slechter en dan belanden we in een mega groot shopping center. We gaan hier helemaal naar boven om even wat uitzicht te bekijken en we pakken hier een soort van lunch. Vanavond hebben we de voetbalwedstrijd en het is nu al wat later op de middag dus een koffie met tussendoortje is voldoende.

We krijgen een mini cappucino en we delen een brownie zeiden we. Als dan de brownie komt zien we dat deze echt GROOT is, en bestaat uit warme chocolade saus met vanille ijs. Hij was zelfs met zn 2e hartstikke vullend maar wel super lekker!

We lopen daarna nog een rondje door het winkelcentrum maar we hebben beide eigenlijk niks te winkelen en pakken dus een taxi terug naar het hotel om daar de kaartjes voor de voetbalwedstrijd op te halen. Onze laatste avond is dan echt aangebroken, morgen moeten we weer terug maar die maand is echt voorbij gevlogen! We hebben het over wat we allemaal meegemaakt hebben, gedaan hebben en waar zijn we toch allemaal geweest. Ik moet voor het maken van het fotoalbum echt de blogs maar terug gaan lezen maar wat was het een mooie reis tot nu toe..

Nu dan terug naar het ophalen van de ticket.. Rio is een hele grote stad en het verkeer in de avond is vreselijk. De voetbalwedstrijd start om 21.30u maar omdat het een soort van geboekte tour is zouden ze ons om 18.00u ophalen met een busje. Dan andere ophalen en naar het stadion. Je kan dus al uitrekenen hoe lang dat in het busje is. We hadden de dag ervoor al gezegd en gevraagd of we de tickets konden krijgen en we gaan via de metro (ong 15 min) zelf wel naar het stadion dat lukt ons wel. Dit was goed zeiden ze van het hotel.

Om 18.00u staan we in ieder geval voor de zekerheid redelijk startklaar (voorgevoel zou je zeggen) we moesten nog wel wat gaan eten maar daar hadden we dan nog tijd genoeg voor. Nu blijkt net voor aankomst dat de tickets er nog niet zijn en dat het niet mogelijk zou zijn daar te ontmoeten we moeten nu al met het busje mee maar ze kunnen ons wel bij een restaurant afzetten en ophalen wordt ons via de telefoon bij de bali gemeld.

Als de chaudffeur er dan is blijkt dat dit toch niet mogelijk is maar dat de rit in het busje er maar een uurtje tot anderhalf over zal doen en annuleren kan maar dan zitten er kosten aan.. Met lichte frustratie stappen we in en gaan we er na even mopperen er het beste van maken. Het is tenslotte onze laatste avond en we gaan naar een wedstrijd in het grote stadion.

Het busje duurt geen uurtje maar ruim 2 tot 2,5 uur maar we zijn bij het stadion, onze gids is groot fan van de spelende club Fluminese en we hebben de kaartjes. Met een heel vreemd smoesje geeft de gids aan dat de prijs van het kaartje is gekrapt vanwege opkoop?? Heel vreemd vinden wij het en volgens mij zijn we qua prijs hartstikke opgelicht (prijs voor de tour) bedenken we achteraf. In euro's is het nog niet duur maar toch voor je gevoel he. Wat veel goed maakt is dat het groepje hartstikke gezellig is, een paar Engelse meiden van rond onze leeftijd en een stelletje uit Duitsland en nog een aantal andere nationaliteiten.

De wedstrijd wordt uiteindelijk door het team uit Rio gewonnen, het was niet de meest spannende wedstrijd maar het was heel gaaf om mee gemaakt te hebben en een wedstrijd in dit mega stadion te zien! Rond 00.0u zijn we weer terug in het hotel.

De volgende ochtend, vandaag dus, staan we weer vroeg op. Laatste dagen waren de ochtenden het beste en dit is echt onze laatste kans om het Jezus beeld en de Sugarloaf berg te zien. We checken uit en gaan op pad. Het weer vandaag is veel beter dan de andere dagen en we hebben dus geluk. Vandaag hebben we het beeld en de berg kunnen bekijken. We hebben Ipanema (stadswijk) kunnen bekijken en over het strand kunnen wandelen. Daarna nog een kokosnoot en voor Mark een ander drankje aan het strand en uiteindelijk dan terug naar het hotel. Wat een mooie afsluiting van de vakantie was het vandaag!

Op dit moment is het 20.30u lokale tijd en zitten we op het vliegveld van Rio te wachten op onze vlucht. Om 22.00u vliegen we terug naar Amsterdam waar we 14.30u zullen landen. De vakantie is dus echt voorbij op naar de volgende dan maar.. Als ik thuis ben begin ik aan het album en voor wie het leuk vind is natuurlijk welkom om deze eens te komen bewonderen en alle verhalen te horen..

Xx
Marielle en Mark