Reisverslag IJsland dag 1 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Marielle Mark - WaarBenJij.nu Reisverslag IJsland dag 1 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Marielle Mark - WaarBenJij.nu

Reisverslag IJsland dag 1

Door: Mariëlle Heesakkers

Blijf op de hoogte en volg Marielle

16 Maart 2018 | IJsland, Reykjavik

Vrijdag 16 maart om 12.35 vertrekt ons rose vliegtuig van WOW air naar IJsland. Schandalig veel vakantie hebben wij dit jaar. Vanwege wat extra uren konden we midden in de schoolperiode een goedkoop vliegticket naar IJsland boeken. Niet erbij stilstaand dat (willen stilstaan) dat de rest in IJsland heel duur is .. Maar bucket list item IJsland en het pinnetje op de landkaart kunnen we na deze reis wel afvinken. We hebben er super veel zin in!
In de ochtend beginnen we onze reis opweg naar het vliegveld in Amsterdam. Hier hadden we gepland om ongeveer zn 2 uur van te vore er te zijn. We hadden thuis al ingecheckt dus tijd zat. We rijden naar Amsterveen want daar kunnen we goedkoop onze auto parkeren en een busje brengt ons vervolgens naar het vliegveld. Alles verloopt eigenlijk wel vlot, we moeten in Amstelveen even wachten op de bus en we zien al wel dat we iets krapper in de tijd uitkomen maar het zou wel goed komen.. toch..
Op het vliegveld aangekomen meoten we nog een stukje lopen naar de juiste vertrekhal voor de douane.. Steeds krapper in de tijd.. Het liep allemaal wel redelijk door en we gingen het echt wel halen totdat mijn camera tas eruit werd gehaald met nog zn 5 wachtende tassen voor hem.. Wij als ware drugskoeriers moesten dus wachten op onze mede drugskoeriers op de controle van de tas.. en dit duurde en duurde maar.. Uiteindelijk zijn we niet opgepakt , we hadden natuurlijk helemaal niks verkeerds bij en we mochten naar onze gate lopen.
Zo lastig als ik ben wilde ik nog heel snel een flesje water halen voor tijdens de vlucht, ook dachten we nog wel redelijk in de tijd te zitten en misschien zelfs nog wel een koffietje te kunnen doen. Nou dat ging dus helemaal niet door want we checken snel even het bord voor de gate en daar staat al boarding now achter onze vlucht.
Met al onze tassen en spullen haasten we ons naar de gate en sluiten we aan in de (kleine) rij waar wij echt de laatste passagiers zijn. In het vliegtuig zit iedereen al en lang wachten hoeven we dus niet.. we vertekken snel richting Keflavik het vliegveld van IJsland.
Note to myself, ben optijd op schiphol!
Na een super fijne vlucht van ongeveer 2,5 uur zijn we alweer 7 euro verder die we besteed hebben aan veel te dure nootjes maar we hadden echt wat honger! Zijn we geland op het vliegveld. Daar kunnen we vlot door naar de douane voor de paspoortcontrole. Vele uit onze vlucht hebben hier een tussenstop en gaan door naar het volgende vliegtuig. Wij blijkbaar ook want zonder op te letten scannen wij de paspoorten voor de volgende vluchten waar we natuurlijk teurg gestuurd worden naar de beginhal. Toch even beter opletten. Opnieuw weer door de paspoort controle en dan naar de exit van het vliegveld.
In die hal is ook de autoverhuur die we deze keer bij Butgetcar hebben.. Tot nu toe hebben we nog NOOIT een verhuur gehad waar er geen rij staat en het niet super lang duurt. We grappen al even tegen elkaar dat we hier al langer hebben moeten wachten dan op het vliegtuig in Amsterdam.
Bij de verhuur willen ze ons allerlei extra verzekeringen aansmeren wat ook op ieder vliegveld hetzelfde is. Ééntje is er voor storm en natuurschade die wel echt bijna als verplicht moet en niet bij de nederlandse verzekering in zit. Vooruit die sluiten we dan maar af met heel veel tegenzin. Achteraf hebben we dit nog even bij onze airbnb gecheckt en dit was echt geen kul verzekering maar wel degelijk waar..
Vanuit het vliegveld is het ruim 2,5 uur rijden naar onze airbnb. Hier maken we alvast kennis met het ruige landschap van IJsland. Het was even zoeken naar de goede farm maar uiteindelijk komen we uit bij Midas breeding farm in (of bij) Hella. Daar worden we verwelkomt door Gizze (weet niet precies hoe ik het schrijf) maar de man des huizes. Zijn vrouw is nog aan het werk. Hij laat ons de kamer en de airbnb zien. Super gave airbnb die hij zelf heeft gemaakt met een fantastisch mooie serre die uitkijkt over de hele farm met de Ijslanders. Ook maken we kennis met de hondjes die er rondlopen. Na een tijdje komt ook de vrouw Asta thuis die ons het een en ander verteld. Hele vriendelijke mensen die ons echt welkom laten voelen.
We frissen ons even op en we mogen mee eten maar we besluiten lekker even te gaan uit eten en niet te laat naar bed te gaan. We vinden in Selffoss een leuk restaurantje Surf&Turf waar we een hoofdgerechtje met wat fris pakken. Hier maken we voor het eerst echt kennis met de IJslandse ISK… Een biertje hadden we even berekend was ruim 10 euro.. dat ging hem dus zeker niet worden. Alles bij elkaar waren we niet heel veel kwijt, gokje zo rond de 60 euro in totaal. Voor alleen een hoofdgerecht en 1 drankje pp misschien voor nederlandse begrippen veel maar we weten dat het duur kan zijn in IJsland dus we vinden het wel oke. Het eten smaakte ook gewoon heel erg goed en met een volle buik gaan we terug naar ons verblijf.
Vanavond is er het noorderlicht voorspelt met een best aardige kans het te zien (vandaag tot en met zondag is er een kans) maar van de medicatie voor het vliegen ben ik echt bekaf en ik val al snel in slaap.. Mark heeft iedere 10 minuten zijn wekker gezet om even te checken of hij iets ziet. Super lief maar helaas geen geluk.. We verwachten het ook niet meer te zien, de kans was al zo klein deze tijd en maand en gezien het weer.. Morgen weer een dag..