San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marielle Mark - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marielle Mark - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Marielle Heesakkers

Blijf op de hoogte en volg Marielle

08 Mei 2017 | Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag is het tijd om onze weg te vervolgen naar de big city San Francisco. Vanuit het warme Mariposa bereiden we ons voor op een iets wat koudere stad. Van verhalen van vrienden en familie zou er hier namelijk altijd een koudere wind staan. In Mariposa hadden we nog een korte broek en shirtjes aan maar voor de zekerheid toch alvast vesten achterin de auto.

We slapen vandaag uit tot 08.00u want echt haast hebben we niet. Dan onze spullen inpakken ergens wat ontbijten en dan de 3 uur durende rit naar San Francisco. Dat stelt inderdaad niet veel voor. Vroeg in de middag arriveren we daar. De temperatuurmeter in de auto zagen we inderdaad wel zakken maar tegen verwachtingen in was er in ieder geval nog een lekker zonnetje. Als enige in heel San Francisco stappen we uit de auto in een korte broek en toch enigzins koud lopen we naar ons hotel. We zijn nog te vroeg om in te kunnen checken maar we kunnen wel even omkleden en gaan alvast even de stad in.

Een collega van mij had gevraagd of ik van een basketbal team uit San Francisco (golden state warriors) mee te nemen. Daar gaan we eerst maar even naar op zoek. De store lijkt maar een paar blokken bij ons hotel vandaan (iets van 5 min met de auto) en vanuit daar kunnen we wel doorlopen naar Pier 39 waar alle zeeleeuwen liggen.. We beginnen aan onze wandeling die uiteindelijk toch wel wat langer bleek te zijn, zo krijgen we meteen een indruk van de stad. Het zonnetje is heerlijk maar de wind koud, kortom steeds jas aan jas uit. Na toch ruim 1,5 uur lopen komen we bij de Pier 39, waar we een tijdje naar de zeeleeuwen kijken.. Super leuk! Gave beesten en dat ze daar liggen, ze ruiken wel enigzins een beetje..Best wel!

Ook komen we langs de Bubba Shrimp van de film Forrest Gump, hier gaan we lekker een portie garnalen eten! Super lekker, garnalen is altijd goed en een lekkere coctail erbij. Grappig restaurant, zit op meer plaatsen. We vervolgen onze route langs de Pier en wandelen wat rond en daarna lopen we (ook weer ruim een uur) teurg naar ons hotel. Ondertussen is het dus al 19.00u als we bij het hotel zijn. We hebben vandaag ook weer heel veel gelopen. We hebben wat was die we nog willen doen en we moesten nog avondeten. Een hapje eten voor avondeten was in eerste instantie het idee om eerst te doen maar het restaurant wat we hadden gevonden vonden we toch te duur. Dan eerst maar de was verzamelen en in de machine doen. Die sloot tenslotte om 22.00u, echter moest er in het wasmachine dollarmuntjes van 25 cent en die hadden we niet. Dus nu maar op zoek naar een winkel om geld te wisselen. Toen we die gevonden hadden konden we weer terug naar de wasmachine om die aan te zetten om 20.00u ongeveer. De portie garnalen die we die middag gedeeld hadden en het ontbijt van de ochtend waren toch echt wel verteerd dus dan tijdens de was maar opnieuw op zoek naar een restaurantje waar het niet te duur was. Nu was het dus overal in de buurt vol. We gaan weer naar de wasmachine terug want ondertussen zal die dan wel weer klaar zijn en kan hij in de droger. En inderdaad zo'n 30 min later was die klaar. Was in de droger en maar kijken of het restaurantje in de buurt nu plek had.. Nee dus we konden vanaf half 10 is er voor ons een plaatsje gereserveerd.. Mooie tijd toch. Nu dus weer terug naar de wasdroger want na 45 min is die ook weer klaar. Schone was naar boven, even zitten en vervolgens om half 10 weer naar buiten (waar het echt heel erg is afgekoeld is)om iets te gaan eten. We hebben een een of andere gedeelde plaatselijke super dikke met heel veel saus pizza die 40 min nodig heeft om klaargemaakt te worden. De pizza is heerlijk en Mark krijgt zijn deel wel op maar ik houd nog over. We besluiten het overgebleven deel mee te nemen. Op straat zitten namelijk veel zwervers die lusten vast wel een beetje van mijn overheerlijke pizza. Als we dus teruglopen naar het hotel spreek ik een zwerver aan die er inderdaad heel blij mee is. Thank you my love zei hij. Toch iemand er nog blij mee gemaakt in plaats van weggooien.

Het viel ons vandaag op dat er sowieso veel zwervers in de stad zijn. Super sneu vind ik dit wel, hoe zou het zo komen, wat zou er aan te doen zijn of hoe zou je zo iemand kunnen helpen. We hebben genoeg stof om over te praten.

Eenmaal savonds in bed na de hele dag type ik nog mijn blog en is Mark al in slaap gevallen, morgen weer een nieuwe dag.

Die nieuwe dag begint met een ontbijtje van het hotel en dan een stevige wandeling weer naar de Pier van alweer ruim een uur.. We hebben een strakke planning, om 07.00u op, snel douche, 07.30 Mark ook opstaan, ontbijt en om half 9 wil ik aan het lopen zijn richting de pier. We willen vandaag eerst weer de hop on hop of bus doen. Lekker makkelijk en snel wat informatie over de stad, zitten, luisteren en we kunnen hem de hele dag door de stad pakken. In een gidsje zag ik korting staan en bij een andere organisatie boeken we hem en krijgen we toch de korting (echte nederlanders he) We doen de tour tot de Golden Gate brug waar we uitstappen, want we willen graag zelf over de brug gelopen hebben. Lang brugje maar zeker leuk om te doen. Aan het eind van de brug willen we een fototje maken maar is het te druk en veel te veel touristen, niet leuk dus. We zagen ook een wandelroute een berg op en gaan die doen zodat we vandaar een fototje kunnen maken. Ja we hebben veel gewandeld en veel bergen beklommen, deze kon er ook nog wel bij. Wel toch want je zag de brug en een beetje de skyline van San Francisco. Daarna gaan we terug en nemen we het volgende busje die ons door Sausaluto brengt en vervolgens over de brug terug en vervolgen we onze tour door San Francisco. We hebben een super goede, maar zeer luidruchtige gids, we grappig. Rond een uur of 3 zijn we terug en eten we langs de pier iets. Mark had Fish and Chips en ik iets van garnalen en chips. Wat ik had was dus echt niet lekker, geen aanrader, net een frietpan garnalen die je at.. helaas volgende keer beter, grotendeels toch op proberen te krijgen. In dit gedeelte zagen we niet veel zwervers dus daar hebben we het nu maar niet voor meegenomen.. Daarna kijken we nog even voor wat souveniertjes en lopen we wat door de stad, even relax ergens een drankje drinken en Mark en ik verdiepen ons in de basketbal op tv. Een dynamische sport, opzich wel leuk om te kijken en niet heel moeilijk. Waar we een drankje drinken staat de tv aan en het team van San Francisco (Golden State Warriors) moesten spelen en wonnen.

Daarna lopen we (ja zoals je verwacht weer ruim een uur) terug naar ons hotel. Even relaxen (het is ondertussen alweer ongeveer 21.00u) en even navraag over morgen. Dan gaan we naar het gevangeniseiland Alcatraz en daarna rijden we weer door. Moeten we met de auto daarheen (naar die pier) of beter met OV. Het trammetje in het begin van de straat zou ons daar voor 2,50dollar pp in ongeveer 20 min heenbrengen (had veel lopen kunnen besparen). Dat was dus het plan voor morgen. We besluiten savonds maar niet meer op pad te gaan, het is ondertussen al laat en mijn eten van die middag valt niet 100% lekker (al het vet eten hier in Amerika is niet goed voor maag en darmen) en morgen hebben we een early bird ticket wat betekend: VROEG OP!

Vandaag staan we om half 7 op, spullen pakken, uitchecken, ontbijten en onderweg naar de tram. Dit gaat allemaal prima en dan de boot op naar Alcatraz. Gelukkig duurt de boot niet zo lang om er last van te krijgen en om 09.00u stonden we als eerste boot van de dag op het eiland. Daar gaan we wat rondlopen en inbegrepen zit de audio tour die we doen. Dit was echt de moeite waard, zeker een aanrader! Super interessant de verhalen over het eiland, de gevangenen, de bewakers en de ontsnappingen.! Na een paar uur nemen we de boot weer naar het vaste land en gaan we naar Santa Barbara waar we nu op dit moment zijn.

De Hightway 1 ofwel route 1 is voor een gedeelte gesloten. We rijden het begin ervan maar helaas is het erg mistig, een koude wind en zijn de uitzichten dus niet heel mooi. Jammer en dus anders als we gehoopt hadden. Uiteindelijk gaan we de gewone snelweg op en komen we rond 19.30u op bestemming aan. Hier hebben we net een heerlijk stukje vis gegeten en zo maar eens naar bed. Toch weer een lange dag zo en ook wel vermoeiend. Morgen avond is onze laatste avond in Amerika en gaan we in San Diego naar The Chainsmokers. Voor degene die de artiest niet kennen dan zoek het nummer Paris, of het nummer Something just like this maar eens op, dan ken je ze wel waarschijnlijk.. Heel veel zin in om hier een concert mee te maken. Mooie afsluiter van een geweldige vakantie die veel te snel om is. Ik zou nog zoveel willen zien en kan me nog wel een paar maanden hier vermaken.

Van de week waarschijnlijk nog een laatste blog op het vliegveld en dan voor iedereen tot ziens. Over een paar daagjes zijn we weer in Nederland.

Kusjes
Marielle en Mark

• 09 Mei 2017 - 17:01

Aylanie:

Heel veel plezier bij The Chainsmokers!!!! :)

xxjes